lördag 2 juli 2011

Prinsessor och drakar

En bok med omedelbar attraktionskraft. Prinsessor, drakar + Christina Björk och Eva Eriksson. Förväntningarna är stora men dom håller.
Jag faller inte pladask men efter flera genomläsningar med barnbarn så erkänner jag att jag gillar den. Och en bilderbok, sagobok SKA hålla för flera läsningar. Så är det bara. Och det gör den!

Sju prinsessor, en för varje dag i veckan och många fler drakar. Sagor som känns nutida och bekväma att läsa. En prinsessa är bortskämd, en är rädd för tvål och ekorrar, en är ensam, en har tråkigt, en är sur och arg, en fyller år, en är en riktig sömntuta. Alla får hjälp och utmaningar av drakar. I olika former och valörer men helt up to date. En drake finns i datavärlden, en i TV, en gillar smultronvin, en är fruktansvärd och en är liten och röd.
Det blir sju historier som fungerar helt fristående men prinsessorna har en gemensam fest som avslutning. Inga förutsägbara slut, lagom långa sagor.
Fungerar utmärkt som en godnattläsebok; en saga per kväll. Men om du är lika lättövertalad som jag så blir det flera. Många gånger. En kul detalj är att man kan välja saga redan på framsidan. Mina 3-åriga barnbarnspojkar väljer sina favoritprinsessor direkt.

Bilderna är detaljrika och väldigt "Eva Eriksson". Fin presentbok! Härlig sagobok!

Inga kommentarer: