lördag 24 april 2010

Lo Fridlyst

Lo är vassa tänder, vilda ögon och hårda slag, den vildaste lokatten på nattodagiset. Han får aldrig vara med, inte heller i stora delfinleken. Alla är rädda för honom. Till och med lilla Edvin, fast Lo håller honom hårt, hårt så att han inte ska försvinna. Ner i djupen.

Men när delfinleken är slut för den är dålig, tycker Ellinor och Conny att de ska leka "Vem är rädd för Lo-leken?"istället. "Jaga nu, skräm nu, bit nu. Du är ju Lo!" säger Ellinor
Som en räddande ängel kommer Gittan Uggla och säger att nu ska alla lugna sig och nu är det limma sax, klippa lim och klibba kladd som gäller! Och så...plötsligt minns Lo lilla Edvin som simmar i den stora delfinbassängen och inte hittar ut. Lo minns och Lo räddar och skyddar.
Lo Fridlyst är en helläcker bok av Minna Lindeberg och Linda Bondestam. En vardagsrealistisk historia i djurskepnad. Roliga illustrationer och härlig layout på tjockt papper som kommer att hålla för många genomläsningar för det här är en bok att känna igen sig i, att hämnas med, en bok att försonas med.
När svenska bilderböcker fegar ut så vågar våra grannar. Heja Finland!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Åh vad jag hoppas att du som är hemma bland ungdomsböcker kan hjälpa mig med detta!
Jag letar efter en bok som jag läste när jag var ung (ca slutet på 80-talet).
Det var en ungdomstrilogi som satt ihop i en enda rosa pocket, skriven av en svensk kvinnlig författare och utgiven på ett stort förlag, kanske Bonnier eller Raben och Sjögren.
Handlingen utspelade sig i Stockholm och huvudpersonen var en gymnasieflicka som hade börjat i en ny skola efter att ha flyttat från Göteborg.
Så småningom blir hon kompis med en klasskamrat som heter Gittan och som lider av en svår depression.
Detta var tre böcker som lämnade starkt intryck på mig, och jag vill så gärna läsa dem igen, vet du vilka de är?
Det enda jag kan minnas av titeln är att den innehöll något liknande som "du jag vi och dem" eller så.
Vet du?