lördag 21 februari 2009

Trollsländor och spikskor. Hur ser orden ut?

Språket är ett äventyr! Överallt kryllar det av spännande ord. Jag kom ihåg att min mormor pratade om silverte och jag föreställde mig något alldeles otroligt spännande och extragott. Inte särskilt spännande var det, bara helt vanligt hett vatten med mjölk. Döm om min besvikelse! Hela denna bok, Trollsländor och spikskor, dräller av ord som kan betyda olika saker och beskrivningar som kan ge konstiga associationer. Tex gående bord, kort i rocken, prata i nattmössan. Det finns rutiga ord, randiga ord eller att olika känslor har färg i sig. Det här är en bok att fundera över när man tar orden på orden. Tidigare finns "'Bananflugor och kramsnö" och "Godisgrisar och blixtlås" av Anna Ribbing och med illustrationer av Mati Lepp. Ålder 6+

Inga kommentarer: